Livlegenes historie

Universitetsforlaget 2000 Innbundet

Med livlegenes virke og utfordringer som bokens omdreiningspunkt gir forfatteren oss et medisinhistorisk innblikk i statslederes, adelens og diktatorers liv helt tilbake til antikken. Livlegen satt nærmere makten enn noen annen, svært ofte med katastrofale følger. Har litteraturliste og navneregister.

Psykiater Nils Ludvig Dahl har forfattet en unik kulturmedisinsk bok. Med livlegenes virke og utfordringer som bokens omdreiningspunkt, gir han oss et medisinhistorisk innblikk i statslederens, adelens og diktatorens liv helt tilbake til antikken. En enestående skildring der livegen . opphøyd til medsammensvoren og livlege for livstid . satt nærmere makten en noen annen. Svært ofte med katastrofale følger. Nils L. Dahl har skrevet en fascinerende bok som ikke tidligere er fortalt i et slikt omfang her i Norden.

Fra professor Per Holcks forord : . Medisin og historie er nøye knuttet sammen, mer enn vi er klar over. For det er jo slik at helsen til de menneskene som har påvirket vår verden gjennom tidene, samtidig har vært av overordnet betydning for den historien ettertiden har kunnet skrive om dem. Boken berører viktige sider av samfunnsutviklingen gjennom flere århundrer, da både livlegens virke, samt resultatet av hans kunnskaper og evner til å helbrede, i høy grad har vist seg å være bestemmende for historiens gang..

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2000