Livias rom ; I en annens bilde ; Fado mens vi venter

Transit 2021 Innbundet

Livias rom
Et rom i Livias villa utenfor Roma snakker til oss: «Maleriene hadde blitt min hud. Tusenfryd, valmuer, roser, laurbær, fioler, lerker og blåstruper. Jordbærtrær, sypresser, paraplypinjer - alt i en blågrønnaktig hage med blader skjelvende i sval bris. Å, som jeg savner det alt sammen.» Du vil også kunne lese om en rekke mennesker i Roma i tiden rundt år null som alle var sterkt knyttet til keiser Augustus gjennom slektskap og ekteskap.

I en annens bilde
I en leken form som blander tider, fortellinger, brevopplesing, og dialoger over tid og rom, samt Munchs tilstedeværelse, kommer berømte hendelser fra forholdet mellom Tulla Larsen og Edvard Munch frem i nytt lys.

Fado mens vi venter
Tidlig morgen i en togstasjonskafé. Noen sitter der allerede - andre kommer etterhvert. Alle er på vei fra noe og til noe annet - ensomme sjeler som trenger et sted å være mens de venter. Alle lengter til noe som er forbi, eller som aldri vil komme.

Scenetekstene følges av kontekstualiserende etterord, og føyer seg inn i en lang rekke av Teigens scenetekster som alle er utgitt på Transit.

Lene Therese Teigen er en av våre mest spilte dramatikere, med produksjoner på små og store scener i inn- og utland.

Forlag Transit

Utgivelsesår 2021