Livets speil

opplevelser på dødens terskel

Kolofon 2006 Heftet

På bakgrunn av sitt intervjumateriale fra prosjektet "Psykiske reaksjoner i livstruende situasjoner" og sin egen lesning, diskuterer forfatteren en rekke grunnleggende spørsmål knyttet til døden, og hvordan vi takler den. Et femtitalls norske og utenlandske kvinner og menn forteller her hva de opplevde mens de for utenverden var døde, og om hva opplevelsen har betydd for disse menneskenes holdning både til døden og livet.

Nå i 4. opplag. "Livets Speil" beretter om hva vel femti norske og en del kjente utenlandske kvinner og menn opplevde mens de for utenverdenen var døde, og om hva opplevelsen har betydd for deres holdning både til døden og til livet. Rune Amundsen gjør mer enn å gjenfortelle. På bakgrunn av sitt rike intervjumateriale fra forskningsprosjektet "Psykiske reaksjoner i livstruende situasjoner", og sin egen brede lesning, diskuterer han en rekke grunnleggende og fascinerende spørsmål: Hva er døden? Hva er forholdet mellom liv og død? Hvordan speiler livet seg i møtet med døden? Videre: Hva kan disse opplevelsene lære oss om vår virkelighetsoppfatning og om de forståelsesrammer som hersker både innenfor vitenskapen og ellers? Og ikke minst: Hva lærer de oss om hvordan psykologer og psykiatere bør motta og behandle sine pasienter? Amundsen, f. 1952, er cand. psychol og spesialist i klinisk psykologi. Han viser at vi trenger en ny psykologi på samme måte som vi allerede har fått en ny fysikk. "Livets Speil" er spennende og oppløftende lesning. Samtidig gir den både leg og lærd adskillig å tygge på.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2006