Livets godteskap

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Cappelen 2007 Innbundet

Mma Ramotswe og J.L.B. Matekoni er fortsatt forlovet, men Mma Ramotswe begynner å bli utålmodig. Hun vil at de skal bestemme en dato for bryllupet. Men Materkoni har andre alvorlige ting å tenke på, blant annet en skummel forespørsel fra Mma Potokwane, den autoritære bestyrerinnen på barnehjemmet. Samtidig foregår det ting på detektivbyrået. Mma Ramotswe får besøk av en rik dame med mange beilere. Damen trenger hjelp til å finne ut om disse har ærlige hensikter, og ikke bare er ute etter pengene hennes. Mma Ramotswe går løs på oppgaven med sin sterke intuisjon og sunne folkevett. Dette er den femte romanen om Damenes detektivbyrå nr 1.

I den femte boken om Precious Ramotswe og hennes Damenes detektivbyrå nr 1 befinner vi oss igjen i Garborone, hovedstaden i Botswana.

Mma Ramotswe og L.J.B. Matekoni er fremdeles forlovet, og Mma er ivrig etter å sette en dato for bryllupet. Samtidig vil hun ikke legge press på sin forlovede, han har nemlig andre ting å tenke på akkurat nå. Ikke minst et skremmende forslag fra den formidable Mma Potokwani, barnehjemsbestyrerinne med stor autoritet.

Selv har detektivbyråets innehaverske også litt å stelle med. En rik dame, som har tjent sine penger på frisørsalonger som spesialiserer seg på hårfletting, har bedt Mma Ramotswe om å gå flere av beilerne nærmere etter i sømmene. Er det pengene hennes de er ute etter? Ikke en lett oppgave, men bevæpnet med en god posjon sunt folkevett og sterk intuisjon er ikke Mma redd for å gyve løs på den.

Alexander McCall Smith ble født i Zimbabwe og fikk sin utdannelse der og i Skottland. Han er professor i medisinsk jus ved universitetet i Edinburgh og er aktiv i en rekke nasjonale og internasjonale fora for bioetikk. Forfatterskapet inneholder bøker om medisinsk jus, om strafferett og filosofi såvel som en rekke barnebøker, novellesamlinger og romaner. Han har undervist ved forskjellige afrikanske universiteter -- blant annet i Botswana der han var bosatt i en periode. På norsk er det tidligere utgitt tre bøker i hans serie om Mma Ramotswe: Damenens detektivbyrå nr. 1, Sjiraffens tårer, Moral for vakre piker og Skrivemaskinkurs for menn.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007