Livet før døden

Human-etisk forbund 1956-2006

Humanist forlag 2006 Innbundet

Boken utgis i anledning Human-Etisk Forbunds 50-års-jubileum, og omhandler blant annet forbundets historiske utvikling, dets humanistiske grunnlag og forbundets plass i den offentlige debatten.

På stiftelsesmøtet 9. april 1956 meldte 256 personer seg inn i Human-Etisk Forbund. Ved inngangen til 2006 hadde forbundet 67 597 medlemmer. Det er Norges største livssynssamfunn utenfor statskirken og verdens klart største humanistiske livssynsorganisasjon. Hva er årsakene til denne suksesshistorien? Gjennom 50 år har forbundet vært en tydelig stemme i norsk samfunnsdebatt. Det har utrettelig kjempet for å skille stat og kirke, mot kristne formålsparagrafer i barnehage og skole, for livssynsfrihet, menneskerettigheter og kvinners og minoriteters rettigheter. For mange unge er forbundets konfirmasjonstilbud et naturlig valg og forbundet tilbyr i dag livsløpsseremonier fra vugge til grav. Slik har det ikke alltid vært - og her får du historien fra pionerenes iherdige innsats til en landsomfattende og slagkraftig organisasjon.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2006