Livet er et varmt koldtbord

av (forfatter) og Herbjørn Skogstad (illustratør).

Bergen bokbryggeri 2019 Innbundet

«Koldtbordet» forteller om et langt over middels fargerikt menasjeri av personer Ole Gunnar Nagelsett har snublet over på livets brede landevei.
Servitøren har vært bryggesjauer, søppeltømmer og fabrikkarbeider - men også turistsjef, dramatiker, revymaker, lærer, nattevakt på lukket avdeling, fritidsleder og musiker, for å ha nevnt bare en brøkdel fra hans uvanlig assorterte CV. Dette konglomeratet livserfaring har materialisert seg i en stabel dramatiske, rørende og spennende opplevelser - noen ubeskrivelig utrolige også. Alt ispedd en fornuftig dose alvor og refleksjon.
Det fortelles om barneskoletid med gutteplass og jenteplass og «nazi-lærere»; om spirende voksenliv med Brylcreme, «Love me tender» og dans på lokalet; om muntre (og mindre muntre) tildragelser på togreiser og bussturer, på danske kroer og irske puber, på vorspiel og nachspiel, i brylluper og begravelser; om en buktaler på fisketorget i Bergen; om et møte med legenden Rudolf Nurejev i London. Og den gangen forfatteren i kjølvannet av et lutefisklag i Oslo endte som foredragsholder om fjernstyrte støvsugere for 120 industriledere i Beijing. Og mye, mye mere. En litterær svir alt sammen!
Hvordan en liten gråspurv i en vinduskarm kan snu livet for en ulykkelig sengeliggende pasient, bør man også unne seg boken for å kunne forstå.
Det varme koldbordet kan nytes fra fat til fat - fra roastbiffen og helt til karamellpuddingen. Og - appetitten skjerpes hele veien av eminente HERBs muntre tegninger. Hans strek matcher koldbordets oppdekning perfekt.
Velkommen til bords!

Forlag Bergen bokbryggeri