Litteratursøking i medisin og helsefag

en håndbok

av (forfatter) og Liv Inger Lamøy (forfatter).

Tapir akademisk forl. 2007 Heftet

Denne boken hjelper deg med å komme i gang med litteratursøking innen helse og medisin. Første del er en introduksjon til litteratursøking generelt, og gir nyttige tips og konkrete råd. Andre del viser deg en rekke databaser hvor du finner aktuell og relevant litteratur. Du får vite hva de forskjellige databasene inneholder og hvordan du skal gå fram for å søke i dem. Boken konsentrerer seg om artikkeldatabaser som i hovedsak byr på vitenskapelig og annen faglig, kvalitetssikret informasjon. Artikkeldatabasene som gjennomgås er AMED, Cinahl, Clinical Evidence, Cochrane Library, EMBASE, ISI Web of Science, Medline, Norart, OTSeeker, PEDro, PsycINFO, PubMed, SPORTDiscus og SveMed+. I denne utgaven er første del av boken supplert med ny informasjon. I veiledningene i andre del er søk og skjermbilder oppdatert og ny søkefunksjonalitet inkludert for hver database. I tillegg er boken utvidet med flere nye databaser. Boken passer for studenter, for dem som underviser i høyere utdanning og for dem som jobber i helsesektoren. Har litteraturliste og stikkordregister.

Dette er boka for deg som har behov for aktuell og relevant litteratur innen helse og medisin. Den passer spesielt godt for deg som studerer, som underviser i høyere utdanning, eller som jobber i helsesektoren, på sykehus, legesentre, fysikalske institutter og lignende. Boka kan brukes både som starthjelp og oppslagsverk. Første del er en introduksjon til litteratursøking generelt og gir nyttige tips og konkrete råd. Andre del presenterer praktiske veiledninger til en rekke helsefaglige artikkeldatabaser. Du får vite hva de forskjellige databasene inneholder og hvordan du trinn for trinn går fram for å søke i dem. Boka har fokus på artikkeldatabaser som i hovedsak byr på vitenskapelig og annen faglig, kvalitetssikret informasjon. Artikkeldatabasene som gjennomgås er: AMED, Cinahl, Clinical Evidence, Cochrane Library, EMBASE, ISI Web of Science, Medline/PubMed, Norart, OTSeeker, PEDro, PsycINFO, SPORTDiscus og SveMed Forfatterne Astrid Kilvik og Liv Inger Lamøy er bibliotekarer ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. De har bred erfaring med litteratursøking gjennom undervisning og veiledning av studenter, forskere og praktikere i helsesektoren.

Forlag Tapir akademisk forl.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788251922517