Omtale fra forlaget
Hvordan kan litteraturhistorie skape engasjement og inspirere til utforskning og kritisk refleksjon i norskundervisningen?
Denne boken undersøker hvordan lærere kan levendegjøre litteraturhistorien i norskundervisningen. Med utgangspunkt i kjerneelementet tekst i kontekst og læreplanens tverrfaglige temaer, drøfter bokens forfattere hvordan norsklæreren kan bidra til at litterære verk fra tidligere tider vekker nysgjerrighet og oppleves relevante for dagens elever.
Gjennom analyser av et rikholdig utvalg tekster belyses sentrale spørsmål om identitet, demokrati, ytringsfrihet og bærekraft. Forfatterne drøfter hvordan både kjente klassikere og mer ukjente tekster kan åpne for nye innsikter og refleksjoner over vår egen samtid.
Boken byr på forfriskende tilnærminger og didaktiske tips som gjør den svært nyttig i litteraturundervisningen på 8.–13. trinn. Den henvender seg til lærerstudenter, norsklærere og andre litteraturinteresserte.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2025
Format Heftet
ISBN13 9788245046625
EAN 9788245046625
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 229
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket