Litteratur i tall 2014

av (forfatter), Håkon Kavli (forfatter), Øystein Lorvik Nilsen (forfatter) og Jon Martin Sjøvold (forfatter).

Kulturrådet 2016 Heftet

Litteratur i tall 2014 beskriver den samlede omsetningen i norsk litteraturbransje i 2014, og viser utviklingen fra 2013 i en sammensatt og levende kulturnæring. Rambølls rapport inneholder ikke kvalitative vurderinger av litteraturbransjen, og tar heller ikke stilling til litteraturfeltet i et samfunnsøkonomisk perspektiv, men beregner den samlede omsetningen i litteraturbransjen ved å samle inn omsetningsstatistikk innen tre hovedkategorier: opphavsrettsinntekter, salgsinntekter og fremføringsinntekter. Hver inntektstype har potensielle eksportinntekter.
Erfaringene fra den første målingen for litteratur (2013) og behovene for fordypning og justering er brakt inn i 2014-målingen. I tillegg er metodenotatet, som ble utarbeidet i forbindelse med 2013-målingen, oppdatert og vedlagt denne rapporten.
Målsettingen med dette prosjektet er økt kunnskap om den samlede litteraturbransjens omsetningstall. Hensikten er å få frem data som kan belyse bransjens størrelse og hvordan den samlede litteraturbransjen og ulike segment av bransjen utvikler seg over tid.
Håkon Kavli er utdannet cand.polit. i statsvitenskap og managing consultant i Rambøll. Håkon har vært prosjektleder for Litteratur i tall 2014.
Jon Martin Sjøvold har en mastergrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, og er konsulent ved Rambøll Management Consulting.
Øystein Lorvik Nilsen har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo, og er seniorkonsulent ved Rambøll Management Consulting.
Hanne Holden Halmrast har en mastergrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, og er konsulent ved Rambøll Management Consulting.

Forlag Kulturrådet

Utgivelsesår 2016