Linux

installasjon og konfigurasjon

Eksamensforlaget 2000 Heftet

Denne boken gir deg innsikt i hvordan du installerer og konfigurerer Linux på en lettfattelig og rask måte. Nivå: noe erfaring i bruk av operativsystemer.

Linuxinstallasjon og konfigurasjon
Hvis du synes at de store, amerikanske Linux-biblene blir for mye å gape over, er dette kanskje boken for deg? Boken Linux installasjon og konfigurasjon gir deg innsikt i hvordan du installerer og konfigurerer ditt Linux system på en oversiktlig og rask måte. Med gode illustrasjoner og en faktabasert og direkte tilnærmingsmåte til materialet gir boken et konkret beslutningsgrunnlag for ditt videre arbeid med Linux.
Her er innholdet:. Hva er Linux. Hvordan installere Linux. Nyttige Linux-kommandoer. Linux sitt grafiske brukergrensesnitt. Hvilke Linux konfigurasjonsverktøy finnes. Hvilke Linux administrasjonsverktøy for brukere finnes. Hvordan installere programvaren Sun StarOffice, Corel WordPerfect 8, Quake 2 demo og Quake III Arena demo
Med boken følger det med 2 CD-plater. På den første CD-platen finner du en komplett Red Hat Linux 6.1 med nesten 1 GB med programvare. Av programvare kan vi blant annet nevne GNOME/KDE brukergrensesnittet, forskjellige utviklingsverktøy, Webserveren Apache og mange forskjellige spill. På den andre CD-platen finner du en komplett WordPerfect 8 tekstbehandlingspakke med forskjllige språkmoduler, en komplett Star Office kontorpakke fra Sun og demoer av spillene Quake 2 og Quake III Arena fra id Software.
Forfatteren jobber som avdelingsansvarlig for Open Source/Linux-avdelingen (ECOpen) i Ecsoft med arbeidsoppgaver innen IT rådgivning, prosjektledelse og systemintegrasjon. Elboth har hovedfag i astrofysikk fra Universitetet i Oslo med informatikk og økonomi som tilleggsutdannelse. Elboth har tidligere vært mye brukt som foredragsholder i forskjellige fora og er en velkjent som artikkelforfatter i fagpressen med over 400 publiserte artikler. Han har tidligere utgitt en Linux bok ("Boken om Linux"), tre Unix-fagbøker og er medforfatter på to generelle datafagbøker, som brukes i skoleverket.
CD1. komplett Red Hat Linux 6.1. Webserveren Apache. Filserveren Samba. Mye spill
CD2Programmer som kan kjøres med Linux. Komplett WordPerfect 8. Sun StarOffice. Quake 2 demo. Quake III Arena-demo

Forlag Eksamensforlaget

Utgivelsesår 2000