Linjefartens minnealbum

om linjefarten i Haugesund og de som reiste der

Vormedal 2006 Innbundet

Boken omhandler linjerederiene i Haugesund, og Knutsen Line og Concordia Line er viet stor plass. I tillegg til sjøfartshistorie, presenterer boka historier om menneskene som tjenestegjorde om bord på båtene. Har kilder, litteraturliste, flåtelister og mannskapslister.

Linjefarten er den mest eventyrlige delen av norsk sjøfartshistorie. Toppåret for den norske linjefarten var 1960, hvor 364 norske skip var engasjert i oversjøisk linjefart. To av de store linjerederiene i Norge den gangen var Knut Knutsen O.A.S. og Christian Haaland. De to Haugesunds-rederiene drev i 1960 fire oversjøiske linjer. Kombinasjonen av dyktige sjøfolk og elegante skip gjorde at Knutsen Line og Concordia Line var blant de fremste ambassadørene for norsk skipsfart over hele verden. Linjeskipene krevde stor bemanning både ute og hjemme. På ett linjeskip var det et mannskap på over 40 personer. En stor andel av den mannlige befolkningen på Vestlandet har derfor seilt på ett eller flere av våre lokale linjeskip. I tillegg til å skrive linjerederienes historie, forteller boken også om livet til sjøs både til hverdag og fest. Ved å intervjue matroser, byssegutter, telegrafister, maskinister, elektrikere, styrmenn og kapteiner fra ulike rederier, gir boken et nyansert og balansert bilde av livet på et linjeskip. Boken er rikt illustrert med over 300 maritime bilder.

Forlag Vormedal

Utgivelsesår 2006