Lillebrors krig

bestefars erindringer

Helgeland

1938-1945

Kolofon 2022 Innbundet

Jeg var fem år 6. november 1943 den natten Gestapo i Brønnøysund stormet inn i banksjefleiligheten. Jeg husker det klart og tydelig. Jeg så at far ble bundet til vasken, slått med totenschlägere. Etter denne torturen ble han kjørt bort i en Geländewagen. Sammen med de norske og tyske gestapistene hadde Henry Oliver Rinnan iverksatt operasjonen Lola, for å knekke motstandsbevegelsen på Helgelandskysten. En vesentlig del av historien dreier seg om fars innsats som undercover MI6-agent med radiosender gjemt i en gjødselkjeller i Ursfjorden i Velfjord. Far fortalte ikke så mye om selve tiden i fangenskap, men jeg har etter beste evne skrevet ned det jeg husker, samt erindringer fra egen barndom i krigstid.

Forfatteren Tor Fredrik Saue, ble født i Harstad 6 september 1938. Familien på fire besto av min far Erling, min mor Ella Wessel, min syv år eldre bror Rolv og meg; «lillebror». Vi flyttet til Brønnøysund hvor far ble ansatt som banksjef i september 1939.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2022