Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren viser gjennom konkrete eksempler hvordan forestillingene om hva som er mannlig og kvinnelig påvirker barn og unges liv gjennom hele oppveksten. Hun fremhever i boken lærerens rolle i dannelsen av barn og unges identitet. Boka beskriver også en rekke øvelser som kan brukes til dette arbeidet i spennet fra førskolebarn til ungdom. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
En tanke- og handlingsbok for likestillingsarbeid med barn og unge Hvordan kan lærere vekke interesse for likeverd og likestilling i skolen? Finnes det måter å formidle disse temaene på som appellerer til barn og unge? Og hvordan kan skolen være en pådriver i arbeidet for et mer likestilt samfunn? Det er slike spørsmål Kaja Svaleryd problematiserer i denne tanke- og handlingsboken.Forfatteren viser gjennom konkrete eksempler hvordan forestillingene om hva som er mannlig og kvinnelig påvirker barn og unges liv gjennom hele oppveksten. Svaleryd fremhever i boken lærerens rolle i dannelsen av barn og unges identitet. Ikke bare har læreren makt til å påvirke måten elevene tenker omkring likestillingsspørsmål, de kan også hjelpe dem til å utvide sitt handlingsrepertoar og bli mer tolerante i omgang med hverandre. Forfatteren har utviklet en rekke øvelser som kan brukes i dette arbeidet i spennet fra førskolebarn til ungdom. De er lette å bruke, og de er godt beskrevet i boka.Kajsa Svaleryd har veiledet om likestillingsarbeid i barnehager, grunn- og videregående skoler og voksenopplæring i Sverige.Boken er tilrettelagt til norske forhold av Arna Meisfjord.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788205314931
EAN 9788205314931
Språk Bokmål
Sider 156
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket