Omtale fra forlaget
Læringsmulighetene i barnehage og skole må være like for jenter og gutter. Denne boken handler om hvordan lærere i barnehage og grunnskole kan arbeide for at dette skal bli en realitet. I boken forklares det juridiske regelverket som skal sikre like læringsmuligheter for jenter og gutter i tråd med reglene i barnehageloven og opplæringsloven. I tillegg kobles juss og pedagogikk sammen. Forfatteren viser gjennom praktiske eksempler, koblet til læreplanen og rammeplanen, hvordan pedagogikken kan utformes for å sikre like læringsmuligheter i den praktiske barnehage- og grunnskolehverdagen. Styrer, rektor og lærere er sammen med foreldrene ansvarlige for å sikre at alle barn får like læringsmuligheter uavhengig av kjønn. Dette forutsetter at de kjenner reglene og forstår hvordan tradisjonelle kjønnsrollemønstre kan resultere i ulike læringsmuligheter. Forventninger og hvordan det tilrettelegges for læring, kan åpne eller stenge for like læringsmuligheter. Dette er en lærebok for barnehage- og grunnskolelærerstudenter, praksisfeltet og ledere i utdanningssektoren. Boken har illustrasjoner og praktiske eksempler som kan benyttes i gruppe- og avdelingsarbeid og på foreldremøter. Tilsynsmyndigheter kan også ha nytte av den, og den kan være av interesse for foreldre. Helga Aune, cand.jur. og ph.d., er førsteamanuensis II i utdanningsrett ved Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo. Fra 2014 har hun arbeidet som advokat og direktør i advokatfirmaet PwC AS. Hun er utvalgsleder for NOU om ny universitets- og høyskolelov.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2019
Format Heftet
ISBN13 9788245017878
EAN 9788245017878
Språk Bokmål
Sider 270
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket