Liesje

en far på leting etter ord for fødselen og døden til et spesielt barn

av (forfatter) og Vibeke Hessen (oversetter).

Kolofon 2005 Heftet

Liesje ble alt oppgitt fra fødselen. Når hun som elleveåring dør, står foreldrene hennes igjen helt uten ord. Det ble elleve års intenst liv med en tungt handikappet datter, med hele familien og med fordommer i omgivelsene, samfunnet og i den medisinske verden. I denne boken, mer enn ti år etter Liesjes død, skriver Pierre Mertens historien om sin datter. Her får ord som handikap, kjærlighet, trøst, støtte, hjelp, solidaritet, medisin, etikk, eutanasi og abort en ny mening for han, under sin leting etter betydningen for fødselen og døden til sin datter med ryggmargsbrokk.

Alt fra fødselen ble Liesje oppgitt. Når hun så dør som elleveåring, står foreldrene hennes tilbake helt uten ord. Det ble 11 års intenst liv med en tungt handikappet datter, med hele familien, med fordommer i omgivelsene, samfunnet og den medisinske verden. Mer enn ti år etter sin datters død skriver Pierre Mertens sin historie. Under leting etter betydningen for fødselen og døden til sin datter med spina bifida (ryggmargsbrokk), får ord som handikap, kjærlighet, trøst, støtte, hjelp, solidaritet, medisin, etikk, eutanasi og abort ny betydning for ham.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2005