Levende Buddha, levende Kristus

av (forfatter) og Svein Myreng (gjendikter).

Emilia 2006 Heftet

En betrakting av kristendommen, sett utenfra, gjennom øynene til en buddhistmunk. Forfatteren utforsker paralleller mellom Buddha og Kristus, og bidrar til ny forståelse og dialog mellom buddhisme og kristendom.

Buddha og Kristus er kanskje de to mest banebrytende skikkelsene i menneskehetens historie. Hver av dem har etterlatt seg en arv som har påvirket livet til milliarder av mennesker i mer enn to tusen år. Buddhistmunken Thich Nhat Hanh har i en årrekke bidratt til en dialog mellom disse to største levende kontemplative tradisjonene. Han betrakter kristendommen med outsiderens friske blikk, utforsker de to tradisjonenes møtepunkter og gir oss en ny forståelse av begge. "Thich Nhat Hanh er en hellig mann; han er ydmyk og from. Han er en forsker med usedvanlig intellektuell kapasitet. Hvis hans tanker om fred ble satt ut i livet, ville de være et monument over økumenikk, brorskap og menneskelighet." Dr. Martin Luther King, Jr. "Han viser oss sammenhengen mellom personlig, indre fred og fred på jorda.» H.H. Dalai Lama. Thich Nhat Hanh, født i 1926 i Vietnam, er zenmester, dikter og fredsaktivist. Martin Luther King nominerte ham til Nobels fredspris med ordene: "Jeg vet ikke om noen som er mer verdig Nobels fredspris enn denne milde munken fra Vietnam." Siden 1966 har han bodd i eksil i Frankrike, og han reiser utrettelig for å undervise i meditasjon, oppmerksom livsstil og veien til fred.

Forlag Emilia

Utgivelsesår 2006