Lev godt med irritabel tarm

av (forfatter), Jan Gunnar Hatlebakk (forfatter), Odd Helge Gilja (forfatter) og Trygve Hausken (forfatter).

Zaki publ. 2018 Heftet

Lev godt med irritabel tarm er skrevet for pasienter med irritabel tarm. Målet er at de som er rammet, skal kunne leve et normalt liv med vanlige, dagligdagse aktiviteter. Boken er skrevet av gastroenterologer med lang erfaring i behandling av pasienter med irritabel tarm, og forfatterne er også engasjert i forskning rundt sykdommen. Boken er skrevet spesielt for norske forhold.

Det er omtrent 2 år siden førsteutgaven av denne boken kom ut. Den ble tatt varmt imot av pasienter med irritabel tarm over hele landet. Boken fikk positive tilbakemeldinger fra pasienter som har hatt nytta av den. Leger har også ønsket boken velkommen, og den blir brukt som pensumlitteratur på flere kurs om irritabel tarm over hele landet.

Teksten i dette andra utgave av boken er revidert. Den inneholder oppdatert informasjon om irritabel tarm og beskriver fremskrittene som er gjort på område det siste året. I tillegg inneholder boken to nye kapitler med 13 nye illustrasjoner. Utkastet til andreutgaven er lest av 17 personer som er pasienter med irritabel tarm, allmennleger, sjukepleiere spesialisert i gastroenterologi og ernæringsfysiologer. Forfatterne har tatt hensyn til deres kommentarer og forslag i siste utkast.

Irritabel tarm er ingen livstruende sykdom, men den reduserer pasientenes livskvalitet betraktelig og kan føre til sosial isolasjon, ødelagte menneskelige relasjoner og at man slutter i arbeid eller med studier. Boken gir pasienter som er rammet av irritabel tarm, strategier for å dempe symptomer og få økt livskvalitet.

Lev godt med irritabel tarm er lett å lese og inneholder et stort antall illustrasjoner som skal hjelpe deg å forstå innholdet. Hvert kapittel begynner med en oppsummering av de viktigste punktene, slik at du kan skaffe deg et raskt overblikk ved å lese sammendraget og titte på illustrasjonene. Kapitler som er av særlig interesse, kan studeres nærmere.

Forlag Zaki publ.

Utgivelsesår 2018