Omtale fra forlaget
Innenfor moderne pedagogisk filosofi har det stort sett vært enighet om hvem som er de toneangivende figurene og de viktigste bidragsyterne til den pedagogiske teori. I den grad Friedrich Nietzsche har blitt nevnt, er det fordi han har kommet med noen bitende betraktninger om pedagogikk og dannelse, og at han tidlig i sin karriere holdt en serie kontroversielle forelesninger om de tyske dannelsesinstitusjonenes fremtid. Den manglende interessen for Nietzsches pedagogikk er merkelig, fordi store deler av hans forfatterskap er orientert rundt forholdet mellom liv og verdier. Som utidsmessig pedagog forsøker han gjennom sviende kritikk og slående eksempler å fortelle hvordan det er mulig å leve som et ekte menneske; kreativt, lekent, improviserende og ikke minst overskridende. Hans store ønske var nettopp å kunne være en storslått pedagog for menneskeheten.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788251921695
EAN 9788251921695
Omtalt tid 1800-tallet
Omtalt person Friedrich Nietzsche
Språk Bokmål
Sider 519
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket