Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Gjennom introduksjoner til teoretikerne Reinhart Koselleck, Michel Foucault og Quentin Skinner problematiserer Jordheim leseprosessen og forholdet mellom tekst og historie. Med utgangspunkt i begrepshistorien, diskursanalysen og talehandlingsteorien tegner han omrisset av en ny filologi - en vitenskapelig metode som samler humanvitenskapene. Boka er aktuell både for historikere, språkvitere, idehistorikere, filosofer og litteraturvitere. Har litteraturliste og navneregister.
Omtale fra forlaget
Hva er det viktigste de humanistiske fagene kan bidra med? Å lære å lese, svarer Helge Jordheim. Å lese kritisk og nøyaktig, med blikk for alle de betydninger som finnes i en tekst, uten stadig å skjele til overleverte forestillinger om hva teksten burde inneholde. Det er gjennom slike nylesninger av historiske tekster at humanvitenskapene kan være aktuelle, kritiske vitenskaper.
Gjennom klartenkte introduksjoner til teoretikerne Reinhart Koselleck, Michel Foucault og Quentin Skinner problematiserer Jordheim lesningen som filologisk praksis og forholdet mellom tekst og historie. Med utgangspunkt i begrepshistorien, diskursanalysen og talehandlingsteorien tegner han omrisset av en ny filologi - en vitenskapelig metode som samler humanvitenskapene. Boken er altså aktuell for historikere, språkvitere, idéhistorikere, filosofer, litteraturvitere og andre som befatter seg med historiske tekster.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2001
Format Heftet
ISBN13 9788200453642
EAN 9788200453642
Språk Bokmål
Sider 293
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket4 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket