Lek og latter i Trøndelag

av (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2008 Innbundet

Boka presenterer noen av fotografiene i samlingen til Fotograf Schrøder. Bildene viser motiver fra Trondheim fra slutten av 50-tallet til 1960-tallet.

I 2004 overtok Sverresborg Trøndelag Folkemuseum arkivet til Fotograf Schrøder i Trondheim. Schrødersamlingen består av rundt 500 000 fotografier. Tilbakeblikk er en bokserie basert på disse fotografiene, som utgis i samarbeid mellom Sverresborg Trøndelag Folkemuseum og Tapir Akademisk Forlag.
Trøndelag befant seg i en brytningstid ved inngangen til 1960-tallet. Begrepet fritid hadde kommet inn i dagligtalen, og store og små koste seg i og rundt Trondheim - sommer som vinter. Populærkulturen gjorde sitt inntog, og musikk, moter og mat var påvirket av impulser fra Amerika. Til den tredje boken i serien Tilbakeblikk har vi valgt bilder som viser trøndere med glimt i øyet - og et uanstrengt syn på livet.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2008