Leiv Eiriksson

oppdagelsen av Amerika

Fahrenheit forl. 2000 Innbundet

Boken forteller historien om hvordan Leiv Eiriksson oppdaget Amerika i år 1000. Boken inneholder også Vinlandssagaene i norsk oversettelse. Har litteraturliste.

I år 1000 krysser Leiv Eiriksson Davisstredet og går i land i Amerika. Han var av mektig vikingslekt: faren var den ustyrlige Eirik Raude, som noen år tidligere hadde kolonisert Grønland.
Drevet av eventyrlyst og drømmen om et bedre liv, etablerer Leiv Eiriksson og hans menn den første norrøne bosetningen i Vinland. De må skynde seg før vinteren setter inn. Med de støter raskt på uante problemer. Dette er begynnelsen på et eventyr, en bragd og et mareritt for de involverte: vikingenes oppdagelse av Amerika.
Knut Lindh, redaktør av den norske utgaven av NATIONAL GEOGRAPHIC, har fulgt Leiv Eirikssons fotspor. Hva skjedde med vinlandsfarerne? Dro de videre og utforsket det nye, store kontinentet? Lever deres etterkommere i Amerika i dag? Og hva skjedde med den norrøne befolkningen på Grønland, som noen hundre år senere forsvant på mystisk vis?
I en faktatro fremstilling bringer Knut Lindh liv inn i vikingtiden samtidig som han jakter på svarene rundt en av historiens største oppdagelsesreiser.
Boken inneholder også Vinlandssagaene i norsk oversettelse.

Forlag Fahrenheit forl.

Utgivelsesår 2000