Leire og keramikk

håndbok for studenter og lærere

av (forfatter) og Anne-Brit Soma Reienes (forfatter).

Fagbokforlaget 2024 Innbundet

Leire og keramikk – en håndbok for studenter og lærere gir eksempler på hvordan leire og keramikk kan brukes i undervisning med barn og ungdom.Arbeid med leire stimulerer skapertrangen hos elever i ulike aldre. Med sine plastiske egenskaper åpner materialet for lek, nysgjerrighet og utprøving. Det innbyr både til egen fordypning og felles opplevelser.I denne boka får leseren en innføring i teoretisk kunnskap og praktisk verkstedarbeid. Samtidskeramikk og kulturelle referanser setter bilder av elevarbeider i en større sammenheng og viser et levende fagfelt i stadig utvikling.Åse Kvalbein er førstelektor i kunst og håndverk ved NLA Høgskolen i Bergen. Anne-Brit Soma Reienes er førsteamanuensis i kunst og håndverk på Institutt for kunstfag og kulturstudier ved Høgskolen i Innlandet, Hamar."Boka er banebrytende på flere måter. Den er innovativ. Som lærebok i høyere utdanning må den være forskningsbasert, og det er
den. Den viser til teori og litteratur på en god måte, i tillegg brukes bilder
av det ypperste av norsk kunsthåndverk. Etter norsk lov er kunstneriske verk
sidestilt med forskning i kunstfagene og boka viser på en forbilledlig måte
hvordan det er mulig å bygge sammen politiske strategier fra Norske
kunsthåndverkere, pedagogiske kvalitet fra lærerutdanning og det beste fra
kunsthåndverkfeltet. Det er en utfordring å gjøre noe som er like bra etter
dette. Boka har satt en ny standard."- Arild Berg, professor i kunstnerisk utviklingsarbeid innen feltet design, kunsthåndverk og kunst, OsloMet

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2024