Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken handler om kystveien mellom Bergen og Mongstad som har vært virksom i over 10 000 år. Den forteller historien kronologisk: fra hvordan det var under istiden før farleia ble dannet og til dagens lystbruk. Det skildres blant annet hvordan leia har fungert som en viktig vei for handelsmenn som skulle transportere varer til og fra byen. Boken er rikt illustrert. Med litteraturliste og illustrasjonsliste.
Omtale fra forlaget
Den indre farleia mellom Fensfjorden og Bergen har opp gjennom århundrene vært en av de viktigste ferdselsårene på vestlandskysten. Her har robåter og andre småfartøy hatt sin daglige fart mellom nordhordlandsbygdene og Bergen, her kom jektene nordfra med kurs for vestlandets hovedstad, i middelalderen seilte kongenes stolte flåter leia og senere drog følgene til dansk-norske majesteter gjennom sundene. Så kom kommunikasjonsrevolusjonen med dampbåter og faste ruteforbindelser mellom Bergen og bygdelagene, med landhandel på kaien, med post og telegraf. Hele tiden forble Farleia selve livsnerven til bygdene, ja, selv i dag med broer og landbaserte kommunikasjoner har Den indre farleia på så mange måter en viktig rolle å spille med Staoils råoljeterminal og oljeraffineri som et siste vitalt element. Det er trafikken på denne sjøens hovedvei og fremveksten og utviklingen av bygdesamfunnene langs breddene av den som er tema for denne boken.
Forlag Bodoni
Utgivelsesår 2007
Format Innbundet
ISBN13 9788271284428
EAN 9788271284428
Omtalt sted Hordaland
Språk Bokmål
Sider 231
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket