Lederen, organisasjonen og informasjonsteknologien

det du må vite for ikke å bli overkjørt av IT-folk!

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Forfatteren mener at det er den klassiske kunnskapen om organisasjon, ledelse og menneskekunnskap som fortsatt er viktigst, også når det gjelder å få IT-prosjekter til å lykkes og å få teknologien til å fungere i organisasjonsmessig sammenheng. Første del gir deg essensen av teknologiens muligheter og begrensninger i organisasjonsmessig sammenheng. Andre del gir deg de oppskriftene du trenger for å gjennomføre prosjekter og ta IT i bruk på en lønnsom måte. Med personregister og register.

Denne boken er et opprop til deg som kjenner avmakt når IT dukker opp som et tema i hverdagen, og når IT-bransjens store guruer ber deg glemme alt du har lært for å overleve i en ny verden hvor datateknologien, og spesielt Internett, snur alt på hodet. Ikke hør på dem! For du skal vite at den klassiske kunnskapen om organisasjon, ledelse og menneskekunnskap fortsatt er viktigst, også når det gjelder å få IT-prosjekter til å lykkes og å få teknologien til å fungere i organisasjonsmessig sammenheng. Så må du lære noe nytt i tillegg, det er riktig. Om teknologien. Om hvordan den samvirker med organisasjonen. Om mulighetene. Om truslene. Om hvordan du griper det hele an. Det finner du i denne boken som konsentrerer forfatterens 25 års oppdragserfaring og forskning på 376 underholdende sider. Første del gir deg essensen av teknologiens muligheter og begrensninger i organisasjonsmessig sammenheng. Andre del gir deg de oppskriftene du trenger for å gjennomføre prosjekter og ta IT i bruk på en lønnsom måte. Jobber du med IT, vil du også ha nytte av denne boken. Du vil lære en del helt essensielle ting om organisasjon, om teknologiens begrensninger i organisasjonsmessig sammenheng og om hvordan ledelse og menneskekunnskap er det som avgjør de fleste IT-prosjekters skjebne. Les boken først selv, og gi den så til en linjeleder du kjenner som trenger den. Så snakker dere bedre sammen etterpå. Lars Groth har arbeidet som rådgiver i IT-bransjen siden 1980 og er i dag partner og styreleder i rådgiverfirmaet Pharos AS. Han er organisasjonssosiolog fra Universitetet i Oslo, dr.oecon. fra Norges Handelshøyskole og professor II i organisasjon og IT ved NTNU.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005