Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka legger fram og diskuterer erfaringer med og refleksjoner over ei praksisnær skolelederutvikling, som er utprøvd i et samarbeid mellom universiteter, høgskoler og skoler i Norge og Danmark. Boka henvender seg til skoleledere og skoleutviklere, samt undervisere på utdanningstilbud innen ledelse og skoleutvikling.
Omtale fra forlaget
Interessen for skoleledelse og for kvalifisering av skoleledere har vært stigende i de senere år. Mange administrative og økonomiske oppgaver er blitt desentralisert fra stat til kommune til skole, og det er en stigende politisk interesse for å sikre og utvikle kvaliteten i skolene. Derfor er skoleledelse og skoleledere blitt interessante. Dermed er det selvfølgelig også interessant hvordan man kvalifiserer skolelederne og vedlikeholder og utbygger deres kompetanse. I boken fremlegges og diskuteres erfaringer med og refleksjoner over en praksisnær skolelederutvikling, som er utprøvd i et samarbeid mellem universiteter, høgskoler og skoler i Norge og Danmark. I dette samarbeidsprosjektet ble det arbeidet med utvikling av en rekke ledelseskompetanser, blant annet utvikling av kompetanse i å planlegge og gjennomføre evaluering på mange nivåer i skolen. Helt sentralt i de didaktiske overveielser står kulturmøtet mellem norske og danske skoleledere. Skolelederne fungerte som kritiske observerende venner for hverandre på tvers av grensene. Prosjektet fokuserte på sammenhengen mellom aksjonslæring og aksjonsforskning som en modell for å videreutvikle skolenes egen praksis. Boken henvender seg til skoleledere og skoleutviklere, samt undervisere på utdanningstilbud innen ledelse og skoleutvikling.
Forlag Eureka forl.
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788273890887
EAN 9788273890887
Serie Eureka forskningsserie (1/2006)
Språk Bokmål Flerspråklig Dansk
Sider 143
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket