Ledelse for en inkluderende skole

også for elever med stort læringspotensial

av (forfatter) og Anne Berit Emstad (forfatter).

Fagbokforlaget 2021 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Denne boka presenterer et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag for tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i skolen. Hensikten med boka er å bidra med kunnskap som kan sørge for at alle elever, også de med stort læringspotensial, er inkludert når vi snakker om en inkluderende skole.
Boka har et tydelig ledelsesperspektiv og gir innsikt i hvordan ledere kan tilrettelegge for en inkluderende skole ved å bygge en kollektiv læringskultur som har fokus på læring for alle. Å realisere målet om en inkluderende skole forutsetter at skoleledere og lærere har nødvendig handlingskompetanse til å kunne identifisere alle elevers forutsetninger, behov og læringspotensial, og til å vurdere om skolen er tilpasset elevenes læringsbehov.
Avslutningsvis presenterer boka en modell, inkluderingsmodellen, som både forskere, skoleeiere og skolens egne ansatte kan bruke som et analyseverktøy eller som grunnlag for å reflektere over om hvorvidt skolens praksis inkluderer alle, eller om det er behov for endring og forbedring.
Boka er skrevet av Bård Knutsen og Anne Berit Emstad med bidrag fra Tone Lise Bårdset, Kristin H. Hjertvik og Per-Odd Engen.
Bård Knutsen er førsteamanuensis i biologifagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han har lang erfaring fra grunnskolen, både som lærer og rektor. Knutsen har siden 2007 vært ansatt ved NTNU, der han underviser i naturfagfagdidaktikk. Han har vært engasjert i og ledet større skoleutviklingsprosjekter og forsker på tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial og nyutdannede læreres bruk av alternative læringsarenaer. Anne Berit Emstad er professor i skoleledelse og innovasjonsleder ved Institutt for lærerutdanningen, NTNU. Hun har lang erfaring fra utdanningsfeltet i kommunesektoren, men har siden 2008 undervist og forsket innen feltet lederutvikling, skoleutvikling, kulturskole og lærerutdanning ved NTNU. Hun har publisert artikler og bøker både nasjonalt og internasjonalt, og de siste årene har hennes forskningsinteresse vært spesielt rettet mot utvikling av profesjonelle læringsfellesskap på ledernivå.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2021

Format Heftet

ISBN13 9788245037463

EAN 9788245037463

Språk Bokmål

Sider 164

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket