Omtale fra forlaget
Denne boka presenterer et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag for tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i skolen. Hensikten med boka er å bidra med kunnskap som kan sørge for at alle elever, også de med stort læringspotensial, er inkludert når vi snakker om en inkluderende skole. Boka har et tydelig ledelsesperspektiv og gir innsikt i hvordan ledere kan tilrettelegge for en inkluderende skole ved å bygge en kollektiv læringskultur som har fokus på læring for alle. Å realisere målet om en inkluderende skole forutsetter at skoleledere og lærere har nødvendig handlingskompetanse til å kunne identifisere alle elevers forutsetninger, behov og læringspotensial, og til å vurdere om skolen er tilpasset elevenes læringsbehov. Avslutningsvis presenterer boka en modell, inkluderingsmodellen, som både forskere, skoleeiere og skolens egne ansatte kan bruke som et analyseverktøy eller som grunnlag for å reflektere over om hvorvidt skolens praksis inkluderer alle, eller om det er behov for endring og forbedring. Boka er skrevet av Bård Knutsen og Anne Berit Emstad med bidrag fra Tone Lise Bårdset, Kristin H. Hjertvik og Per-Odd Engen. Bård Knutsen er førsteamanuensis i biologifagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han har lang erfaring fra grunnskolen, både som lærer og rektor. Knutsen har siden 2007 vært ansatt ved NTNU, der han underviser i naturfagfagdidaktikk. Han har vært engasjert i og ledet større skoleutviklingsprosjekter og forsker på tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial og nyutdannede læreres bruk av alternative læringsarenaer. Anne Berit Emstad er professor i skoleledelse og innovasjonsleder ved Institutt for lærerutdanningen, NTNU. Hun har lang erfaring fra utdanningsfeltet i kommunesektoren, men har siden 2008 undervist og forsket innen feltet lederutvikling, skoleutvikling, kulturskole og lærerutdanning ved NTNU. Hun har publisert artikler og bøker både nasjonalt og internasjonalt, og de siste årene har hennes forskningsinteresse vært spesielt rettet mot utvikling av profesjonelle læringsfellesskap på ledernivå.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2021
Format Heftet
ISBN13 9788245037463
EAN 9788245037463
Språk Bokmål
Sider 164
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket