Lavahuset

av (forfatter) og Kine Yvonne Kjær (illustratør).

Utenfor allfarvei 2021 Innbundet

Atina bor i et helt vanlig hus med lillebror Ailo, Mamma og Pappa. Ofte er det hyggelig hjemme. De spiller spill eller drar på snøskutertur. Men av og til begynner Mamma og Pappa å krangle. Da føles det som om huset begynner å brenne, som om gulvet blir til lava, som om alt kan rase. Da må Atina trøste Lillebroren sin, og av og til må de gjemme seg.

Boken er illustrert av Kine Yvonne Kjær.
Lavahuset er Agnete Bersvendsens første roman.

Lavahuset er en spennende, sår og varm historie om to søsken som opplever at mor og far krangler mye hjemme. Dette går veldig inn på spesielt storesøster Atina. Noen i omgivelsene oppfatter dette og sender en bekymringsmelding til barnevernet. Deretter starter prosessen med barnevernets undersøkelser, og det som kalles hjemmebesøk. Denne boken handler om nettopp dette, fra barns perspektiv.
Ca. 50.000 barn opplever hvert år at barnevernet gjør undersøkelser, blant annet ved hjemmebesøk, på bakgrunn av bekymringsmeldinger. Og de færreste barn forstår helt hva som skjer - og har mange tanker og spørsmål rundt dette.
Denne romanen gir en mulighet til å snakke med barn om nettop dette. Boken er nydelig illustrert, og historien er fengende. Boken kan leses av barn alene, eller sammen med voksne, og den passer like godt for barn som ikke har møtt barnevernet - som for de barna som har stått i en slik situasjon. Lavahuset er en helstøpt illustrert roman, og ikke et sakprosaprosjekt for barn. Lavahuset er den eneste romanen for barn hittil, som har behandlet tematikken med førstegangsbesøk fra barnevernet.

Forlag Utenfor allfarvei

Utgivelsesår 2021