Lansen ; Operasjon

av (forfatter) og Helge Riisøen (forfatter).

Aschehoug 1985 Innbundet

Lansen - Seks menn planlegger sitt livs kupp, et vågalt innbrudd i en bank. Tre av dem er profesjonelle forbrytere. De øvrige har alle en solid borgerlig posisjon. Spenningen er stadig stigende, og et vesentlig spørsmå blir: Hva er det som driver aktverdige samfunnsborgere til å bli lovbrytere? Operasjon - Under jakten på passende eksamenspasienter oppdager assistentlege Furnes feil i en journal. Det gjelder Andersen, sykehusets revisor - et interessant eksamenskasus. Men den ærgjerrige kandidat Kalsås bommer på diagnosen. Dagen etter er Andersen død. Alt tyder på mord. Men hvorfor?

Utgivelsesår 1985

• "Korset" av Lars Molin
  • "Morderens ansikt" av David Torjussen
  • "Gjemt i mur" av David Torjussen
  • "Spionen som lengtet hjem" av Michael Grundt Spang
  • "Mordet på maskinbygger Roolfsen - en kriminalanekdote fra Kongsberg" av Maurits C. Hansen
  • "Den usynlige spion" av John Le Carré
  • "Skredderen i Panama" av John Le Carré
  • "Skam" av Salman Rushdie
  • "Russlands hus" av John Le Carré
  • "Den hule mannen" av John Dickson Carr
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet
  • "Purpurhjertene - rapporter fra en Vietnamsoldat" av Fredrik Skagen