Lange linjer

Steinbrøttet 2007 Innbundet

Boka inneholder korte tekster hvor forfatteren kommer med forskjellige hverdagsbetraktninger.

Stein Buan er stilist. Det er noe prøysensk over småstykkene hans fra et hverdagsliv fullt av ettertanke og humor. Hadelandsmålet inntar sin naturlige plass i litteraturen med Buans svært musikalske regi.
Han fortelller om denne boka at tittelen "Lange linjer" er valgt -fordi vi opererer i spennet mellom mordbrenneren Eirik Blodøks og rallare og reinholdere som ser lukt inn i framtida, fordi vi ser linjene fra Eirik til den som i dag også er Eirik uten Ei.De fleste tekstene i boka er presentert tidligere, her og der. Du får tekstene slik de ble banka ned, der og da, med dødlinjeøksa over huet. Mange har bedt meg laga denne boka. Det er fint. Takk skal dere ha. Jeg kjenner glede over at dere vil lese om arbeidsfolk. Jeg kjenner det ut i de ytterste hårstrå. Som dere veit, kan de være ekstremt langt ut. Den som vil kan godt se boka som humoristisk og lokal. Like gjerne kan den leses som sorgtung og global. Det globale er summen av det som skjer i provinsene. Og humor uten alvor, er dårlig humor.

Forlag Steinbrøttet

Utgivelsesår 2007