Landnåm fra nord

utvandringa fra det nordlige Norge til Island i vikingtid

av (forfatter) og Alf Ragnar Nielssen (illustratør).

Orkana akademisk 2012 Innbundet

Boken retter søkelyset mot utvandringen fra Nord-Norge til Island i vikingtiden. Her kan man blant annet finne informasjon om hvor mange utvandrere som kom fra nord, hvilke steder de kom fra og hvor på Island de bosatte seg. Forfatteren tar spesielt for seg 37 landnåmsfamilier som er omtalt i de gammelislandske kildene. Har litteraturliste.

Island var et av de siste områdene i verden som fikk fastboende befolkning, da særlig nordmenn og keltere bosatte seg der i vikingtida. De eldste islandske kildene omtaler svært mange innvandrere fra det nordlige Norge, det vil si middelalderens Hålogaland og Namdalen. Dette området har i stor grad vært oversett i tidligere framstillinger, og det tradisjonelle synet har vært at det nesten bare var vestlendinger som reiste ut fra Norge. Landnåm fra nord retter søkelyset mot det nordlige innslaget i utvandringa. Her får leseren vite blant annet hvor mange utvandrere som kom fra nord, hvilke steder de kom fra, og i hvilke områder på Island de bosatte seg. Hvorfor forlot de heimstedene sine, og hva søkte de egentlig på Island? Alf Ragnar Nielssen er professor i historie ved Universitetet i Nordland (Bodø)

Forlag Orkana akademisk

Omtalt tid Vikingtiden