Lagspiller'n

ordfører Åge Tovan

Z-forlag 2012 Innbundet

Boka handler om Åge Tovan, lokalpolitiker og ordfører for Arbeiderpartiet i Lørenskog kommune. Den beskriver hvordan han har engasjert seg i bl.a. barn og unges oppvekstmiljø, næringsutvikling og mangfold.

Lagspiller'n forteller om Åge Tovan, ordfører i Lørenskog kommune siden 2003. Åge er ikke helt som andre lokalpolitikere. Ikke bare er han folkelig, musikalsk og idrettsglad - han er også en næringsutvikler i eliteserien. Det har stormet rundt Åge, ikke minst i forbindelse med etableringen av Postens Østlandsterminal og byggingen av Lørenskog Hus. Ordføreren ble skyteskive for opposisjonspolitikere og media, men han mistet aldri troen på at det var riktige beslutninger på lang sikt. Åge har en grunnleggende positiv holdning til mangfold generelt og innvandrere spesielt. Holdningen smitter over på både kommuneadministrasjon og politikerkollegaer fra alle politiske fløyer. Åge snakker aldri om "de andre" og "oss". Han snakker heller om "det store vi". Han er på fornavn med folk uansett om de heter Mohammad, Fatima, Irina eller Ola. Åges drøm har vært at barn og unge skal få de aller beste oppvekstmuligheter, og at de skal få anledning til å utfolde seg på idrettsarenaene slik han selv fikk da han vokste opp i Kristiansund. Han er et menneske som byr på seg selv, som brenner for å skape et lokalsamfunn hvor folk har det godt og hvor de kan realisere sine drømmer for seg og sin familie. I boka møter vi flere av hans "gode hjelpere". Dem er det ganske mange av. For mennesker er sjelden best alene. Heller ikke lagspilleren Åge Tovan.

Forlag Z-forlag

Omtalt sted Akershus