Læring

teorier og prinsipper for læring

av (forfatter) og Jonas F. Soltis (forfatter).

Abstrakt 2000 Heftet

Med utgangspunkt i at det finnes ulike former for læring og dermed også et mangfold av læringsteorier, gir denne boken en grunnleggende innføring i ulike syn på læring fra klassiske oppfatninger til moderne teorier. Vi presenteres både for individuelle læringsteorier som framstiller de lærende som ensomme undersøkende og for sosiale læringsteorier som er mer opptatt av individets deltakelse i ulike læringsfellesskap. Boken gir en innføring i ulike tilnærminger til læring som behaviorisme, gestaltpsykologi, konstruktivisme, kognitive- og sosiale læringsteorier. Vi får også en framstilling hos sentrale forfattere. Boka passer i alle utdanninger der kunnskap om læring står sentralt. Har litteraturliste.

PORTALSERIEN
.inngang til kunnskapsuniversitetet
Læring skjer hele livet igjennom og i de fleste sammenhenger vi inngår i, og er en grunnleggende forutsetning for vår utvikling og vekst som menneske. Til tross for den sentrale rollen som læring spiller i menneskers liv og virke, er det verken blant forskere eller folk flest enighet om hva læring er, om hvordan læring skjer og hvordan man best kan fremme læring.
Boken gir en innføring i ulike tilnærminger til læring som behaviorisme, gestaltpsykologi, konstruktivisme, kognitive- og sosiale læringsteorier. Vi får også en framstilling hos sentrale forfattere som bl.a. Platon, John Locke, B.F. Skinner, John Dewey, Wolfgang Köhler, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Ernst von Glaserfeld og Jerome Bruner.
Velskrevne caser og dialoger gjør boken velegnet til bruk i aktive lærings- og undervisningsformer. Den passer i alle utdanninger der kunnskap om læring står sentralt.

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2000