Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Med utgangspunkt i at det finnes ulike former for læring og dermed også et mangfold av læringsteorier, gir denne boken en grunnleggende innføring i ulike syn på læring fra klassiske oppfatninger til moderne teorier. Vi presenteres både for individuelle læringsteorier som framstiller de lærende som ensomme undersøkende og for sosiale læringsteorier som er mer opptatt av individets deltakelse i ulike læringsfellesskap. Boken gir en innføring i ulike tilnærminger til læring som behaviorisme, gestaltpsykologi, konstruktivisme, kognitive- og sosiale læringsteorier. Vi får også en framstilling hos sentrale forfattere. Boka passer i alle utdanninger der kunnskap om læring står sentralt. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
PORTALSERIEN
.inngang til kunnskapsuniversitetet
.
Læring skjer hele livet igjennom og i de fleste sammenhenger vi inngår i, og er en grunnleggende forutsetning for vår utvikling og vekst som menneske. Til tross for den sentrale rollen som læring spiller i menneskers liv og virke, er det verken blant forskere eller folk flest enighet om hva læring er, om hvordan læring skjer og hvordan man best kan fremme læring.
Med utgangspunkt i at det finnes ulike former for læring og dermed også et mangfold av læringsteorier, gir denne boken en grunnleggende innføring i ulike syn på læring fra klassiske oppfatninger til moderne teorier. Vi presenteres både for individuelle læringsteorier som framstiller de lærende som ensomme undersøkende og for sosiale læringsteorier som er mer opptatt av individets deltakelse i ulike læringsfellesskap.
Boken gir en innføring i ulike tilnærminger til læring som behaviorisme, gestaltpsykologi, konstruktivisme, kognitive- og sosiale læringsteorier. Vi får også en framstilling hos sentrale forfattere som bl.a. Platon, John Locke, B.F. Skinner, John Dewey, Wolfgang Köhler, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Ernst von Glaserfeld og Jerome Bruner.
Velskrevne caser og dialoger gjør boken velegnet til bruk i aktive lærings- og undervisningsformer. Den passer i alle utdanninger der kunnskap om læring står sentralt.
Forlag Abstrakt
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788279350149
EAN 9788279350149
Serie Portalserien
Språk Bokmål
Sider 181
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket