Omtale fra forlaget
Boken handler om læringsrommet i veiledning. Gjennom fortellinger hentet fra ulike veiledningssituasjoner, gruppevise og individuelle, viser forfatterne hvordan kontekst og situasjon må bestemme måten veiledningen foregår på. Veileder må kunne "lese" situasjonen og "tone seg inn på" veisøkernes læringsbehov der og da. I noen situasjoner kan veileder tydeliggjøre sin stemme. Gruppeveiledning øker muligheter for synliggjøringen av flerstemmighet i veiledningsrommet. Ulike måter å veilede på gir ulike utfordringer i veilederrollen. Forfatterne fremhever sosiokulturelle perspektiver på veiledning og tar opp maktforhold og etikk i veiledning. Boken viser hvordan metasamtaler, samtaler om det som skjer her og nå i veiledningen, kan bidra til å synliggjøre læringsprosesser som finner sted i veiledning. Både kognitive, sosiale og følelsesmessige perspektiver er aktuelle læringstemaer i veiledning. Denne boken vil være nyttig lesning for studenter og lærere på alle nivåer i ulike profesjonsutdanninger. Forfatterne har selv lang erfaring som veisøkere og veiledere. Alle arbeider ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788245000870
EAN 9788245000870
Språk Bokmål
Sider 136
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket5 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket