Læring bak murene

fengselsundervisningen i Norge

av (redaktør) og Terje Manger (redaktør).

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Boka handler om fengselsundervisninga i Norge, og ser på hvordan fanger, lærere og ansatte i fengslene opplever den. Den ser bl.a. på fengselspedagogikken før og nå, behovet for mestring, formålet med undervisninga og undervisning av minoritetsspråklige fanger.

Denne boken handler om fengselsundervisningen i Norge og hvordan den oppleves av fanger, lærere, ansatte i fengslene og andre yrkesgrupper i kriminalomsorgen. Boken er resultatet av et omfattende forskningsprosjekt om fengselsundervisningen, hvor flere forskningsmiljøer deltok. Forskningen viser at elevene av ulike grunner opplever skole i fengsel som svært positivt. Med den kunnskapen vi i dag har om utvikling av mestring og motivasjon, kan også en institusjon som et fengsel være et utgangspunkt for videre positiv læring - til tross for de sikkerhetsmessige rammene. Læring bak murene er en nyttig bok for lærere som underviser i kriminalomsorgen, dessuten for ansatte, studenter og andre grupper som er tilknyttet arbeid i kriminalomsorgen. Bidrag av Sturla Falck, Liv Finbak, Inger Marie Fridhov, Ståle Olsen, Tone Pettersen, Bodil Ravneberg, Anne Berit Sandvik, Einar M. Skaalvik, Ivar Ulve-stad og Tone Viljugrein. Torfinn Langelid er seniorrådgiver i Utdanningsavdelingen hos Fylkesmannen i Hordaland. Terje Manger er professor ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005