Omtale fra forlaget
Hvordan opplever lærerstudentene selv møtet mellom teori og praksis i lærerutdanninga?
Lærerstudentene utvikler og tilegner seg ulike typer kunnskap: forskningsbasert kunnskap, praksisfeltets erfaringskunnskap og kunnskap basert på egne erfaringer. Aktiviteter på to læringsarenaer skal gjensidig utfordre, støtte, styrke og utdype hverandre.
- Hvordan skal samspillet mellom teori og praksis være, skal teorien belyse praksis, eller er det omvendt?
- Hvordan opplever lærerstudentene prosessene de tar del i?
- Hva vil det egentlig si å reflektere over egne erfaringer?
- Hva fremmer lærerstudentenes læring?
Dette er noen av spørsmålene som blir diskutert og belyst i boka. Målet er å bidra til økt kunnskap om hvordan lærerstudentene tar ansvar for egen læringsprosess. Leseren får innblikk i lærerstudentenes egne tanker og tilnærmingsmåter på veien mot en profesjonell lærerrolle.
Boka er først og fremst skrevet for lærerutdannere på begge læringsarenaer: praksislærere, rektorer og andre ansatte i praksisskoler, og faglærere. Spesielt nyttig vil boka være for lærere som skal utdanne seg til praksislærere. Lærerstudentene selv vil også ha stor nytte av boka.
Både Vivi Nilssen og Torunn Klemp er førsteamanuenser i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2014
Format Heftet
ISBN13 9788215022840
EAN 9788215022840
Språk Bokmål
Sider 232
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket