Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken er et resultat av første fase i forskningsprosjektet Teacher education didactis in the north. Formålet med boken er å bidra med ny kunnskap som kan føre til bedre kvalitet i den nordiske lærerutdanningen. Bidragene er fra fem forskere som har vært med i prosjektet. Første del av innholdet består av hva førsteårsstudenter opplever som særlig utfordrende og hvilke oppgaver de mener er gode på. Dette materialet vil i siste fase av boken danne utgangspunkt for individuell og kollektiv refleksjon. Med litteratur.
Omtale fra forlaget
Hvordan oppleves lærerlivet av lærerstudenter ved slutten av første året som lærerstudent? Hovedinntrykket fra en undersøkelse blant lærerstudenter i fire nordiske land er at studentene, etter sin første praksisperiode, opplever disiplinproblematikk og tilpasset opplæring som de to største utfordringene. Problemene og utfordringene de møter i praksis oppleves som nære og personlige av de fleste av studentene. De ser ikke, på dette tidspunkt, tydelig for seg hvordan de skal kunne utvikle seg for å takle disiplinproblematikken. Derimot tror mange at lærerutdanninga skal kunne bidra til deres didaktiske kompetanse på området tilpasset opplæring. Denne publikasjonen viser resultat fra første fase i forskningsprosjektet Teacher Education Didactics in the North (TED). Artiklene presenterer ulike teoretiske perspektiver på det innsamla materialet, hvor det fokuseres på lærerstudenters syn på utfordringer i det fremtidige lærerliv. Generering av fruktbare begreper for forståelsen av studenters framtidige lærerliv er en hovedmålsetning med boka. Begrepene vil i sin tur bli viktige analyseredskaper i siste fase av TED-prosjektet. Målgruppe for boka er forskere og undervisere innenfor nordisk lærerutdanning. Forfatterne er henholdsvis fra Island, Norge, Sverige og Færøyene. Disse er dosent dr. Ragnhildur Bjarnadóttir, Kennaraháskóla Islands, Reykjavik, dosent dr. Mary Brekke, Høgskolen i Tromsø, Avdeling for lærerutdanning, professor II, dr. Kari Søndenå, Høgskolen i Tromsø, Avdeling for lærerutdanning/Universitetet i Stavanger, lektor dr. Inger Karlefors, Institut för utbildningsvetenskap, Luleå Tekniska Universitet og forsker cand.pæd. Pauli Nielsen, Færoya Læraraskúli, Torshavn.
Forlag Eureka forl.
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788273891266
EAN 9788273891266
Serie Eureka forskningsserie (1-2008)
Språk Bokmål
Sider 92
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket