Lærerens underlige verden

av (redaktør), Endre Kanestrøm (redaktør) og Arve Thorshaug (redaktør).

Høgskolen i Nord-Trøndelag og Norsk pedagogisk forl. 2015 Heftet

Denne fagboken i pedagogikk er skrevet av 28 studenter i 3.klasse 1-7 ved Høgskolen i Nord-Trøndelag høsten 2015. Gjennom 9 ulike tema under vignetten «lærerens profesjonelle rolle og identitet» tar de oss med, gjennom et nysgjerrig og kanskje litt kritisk blikk, på en reise der vi blir presentert for viktige pedagogiske tema. Her møter vi ulike perspektiver og innganger til pedagogisk arbeid som viser et helhetlig og gjennomtenkt syn på det å arbeide med mennesker. Det pedagogiske grunnsyn som fremkommer støtter seg på Opplæringslovas formål og de ideer som ivaretar både danning og utdanning i skolen. Pedagogens takt, dømmekraft, omtenksomhet, besindighet og kjærlighet i møtet med elevene bør kanskje igjen løftes frem som viktig i stedet for ropene på læringsutbytte, læringstrykk og testing som dominerer de senere års skolefokus. Les dette og gled deg over unge læreres engasjement og skriveglede.

Forlag Høgskolen i Nord-Trøndelag Norsk pedagogisk forl.

Utgivelsesår 2015