Læreren som leder

perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Boken presenterer sentrale sider av en lærers komplekse kompetanse. Hovedfokus er læring og personlig utvikling kombinert med etiske problemstillinger, fellesskapets rolle og relasjonens betydning for en utviklende kommunikasjon. Dette kobles til utvikling av læringsmiljø og kultur for læring. Boken er delt i en perspektivdel og en praksisdel. Dette for på den ene siden å understreke betydningen av innsikt i prinsipper og intensjoner, og på den andre siden å peke på det mer metodiske og systematiske lederhåndverket der en kan finne støtte i ulike verktøy eller prosedyrer. Bokens målgruppe er både lærerstudenter og erfarne lærere. Har litteraturliste og stikkordregister.

Denne boka vil både lærerstudenter og erfarne lærere ha stor nytte av! Her beskrives den komplekse lærerrollen på en oversiktlig måte som gir den ferske læreren oversikt. Samtidig klargjør boka gjennom sitt lederperspektiv nye og sentrale utfordringer både i faglærerrollen og den nye kontaktlærerrollen i et relasjonsperspektiv.

Boka tar opp forskjeller på disiplin og lydighet, tydelighet og ensretting, informasjon og kunnskap, etikk og etikette, instrumentalisme og sensitiv praksis, nærhet og intensitet, selvfølelse og selvtillit, individualitet og individualisme, sensitivitet og registrering. Dette er noen av de begrepene en lærer må ha et bevisst forhold til i praksis for å kunne utøve godt lederskap.

Boka har gjennom sine mange små og store eksempler en tydelig praksisforankring som vil gi både gjenkjenning og retning for hverdagens mange små og store valg. Samspillet mellom lærer og elev handler om å reagere på hverandre der og da, og på den måten skape energi, pågangsmot, positiv selvfølelse og utfordringer dette samspillet gir grobunn for læring.

Geir O. Halland er universitetslektor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), der han arbeider med pedagogiske utviklingsprogrammer for vitenskapelig ansatte og opplæring av læringsassistenter.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005