Omtale fra forlaget
Denne boka vil både lærerstudenter og erfarne lærere ha stor nytte av! Her beskrives den komplekse lærerrollen på en oversiktlig måte som gir den ferske læreren oversikt. Samtidig klargjør boka gjennom sitt lederperspektiv nye og sentrale utfordringer både i faglærerrollen og den nye kontaktlærerrollen i et relasjonsperspektiv.
Boka tar opp forskjeller på disiplin og lydighet, tydelighet og ensretting, informasjon og kunnskap, etikk og etikette, instrumentalisme og sensitiv praksis, nærhet og intensitet, selvfølelse og selvtillit, individualitet og individualisme, sensitivitet og registrering. Dette er noen av de begrepene en lærer må ha et bevisst forhold til i praksis for å kunne utøve godt lederskap.
Boka har gjennom sine mange små og store eksempler en tydelig praksisforankring som vil gi både gjenkjenning og retning for hverdagens mange små og store valg. Samspillet mellom lærer og elev handler om å reagere på hverandre der og da, og på den måten skape energi, pågangsmot, positiv selvfølelse og utfordringer dette samspillet gir grobunn for læring.
Geir O. Halland er universitetslektor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), der han arbeider med pedagogiske utviklingsprogrammer for vitenskapelig ansatte og opplæring av læringsassistenter.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788245002591
EAN 9788245002591
Språk Bokmål
Sider 228
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket