Læreren som kulturbærer og kulturbygger

av (forfatter).

Høyskoleforlaget 2001 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka handler om kulturforståelse, kulturformidling og kulturbygging, og plasserer læreren som en sentral kulturaktør i skolens virksomhet. I to empiriske studier av lærerens kulturoppfatninger fra 1990 og 2000 presenteres og drøftes deres oppfatninger av egne og elevers kulturerfaringer og egen praksis i skolen innenfor estetiske fagområder. Studien viser at lærernes kulturoppfatninger representerer et grunnleggende ståsted som går igjen i de ulike kontekster som rapporteres, også deres praksisbeskrivelser. Med litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Hva betyr det at grunnskolen er en av samfunnets viktigste kulturformidlere? Er dette honnørformuleringer i skole- og kulturpolitiske kilder, eller er det en grunnleggende premiss for arbeidet i skolen? Og hvordan forholder lærerne seg til denne oppgaven? Er det noen sammenheng mellom lærernes virksomhet i skolen og deres kulturforståelse?



Læreren som kulturbærer og kulturbygger handler om kulturforståelse, kulturformidling og kulturbygging, og plasserer læreren som en sentral kulturaktør i skolens virksomhet. I to empiriske studier av læreres kulturoppfatninger fra 1990 og 2000 presenteres og drøftes deres oppfatninger av egne og elevers kulturerfaringer og egen praksis i skolen innenfor estetiske fagområder. Og hvordan forstår så lærerne sentrale kulturbegrep, for eksempel begrepet kulturarv? Er dette et statisk og gammelmodig begrep, eller representerer det en utfordring i et moderne samfunn? Studien viser at lærernes kulturoppfatninger representerer et grunnleggende ståsted som går igjen i de ulike kontekster som rapporteres, også deres praksisbeskrivelser.



Lærerstudiene plasseres innenfor både en kulturteoretisk referanseramme og en skolepolitisk kontekst. Mot denne bakgrunn av kulturteori, innsikt i læreplaner for de siste 30 år og resultatene av de empiriske studier, foretas en didaktisk drøfting omkring kulturformidling og kulturbygging i skolen ved hjelp av begrepet den dobbelte didaktikk.

Bokdetaljer

Forlag Høyskoleforlaget

Utgivelsesår 2001

Format Heftet

ISBN13 9788276343991

EAN 9788276343991

Språk Bokmål

Sider 285

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket