Læreren

betraktninger om kjærlighetens gjerninger

Cappelen Damm 2018 E-bok

Læreren av Inge Eidsvåg er aktuell for alle som arbeider i skolen, foreldre og skolepolitikere. Det er sagt at forskjellen mellom en god og dårlig skole er læreren. Lærerens betydning som modell for sine elever, er viktigere enn noen gang. Med tallrike eksempler fra unge år som elev ved en grendeskole på Hitra, egen erfaring som lærer på ulike nivåer i forskjellige skoleslag og med omfattende kunnskap fra allsidig lesning - har Inge Eidsvåg skrevet en klok og tankevekkende bok.

Inge Eidsvåg: "Jeg har villet skrive ei bok om det som er margen i lærergjerningen, uansett alderstrinn og skoleslag. Om lærelyst og erkjennelsesglede. Jeg har brukt egne og andres erfaringer, skjønnlitteratur, filosofi, pedagogikk og historie - eltet det sammen med dette for øyet: å si noe om forutsetningene for læring og gledene ved lærergjerningen..."

«En skribent som Inge Eidsvåg er sjelden vare i våre dager. Læreren er rett og slett oppløftende lesning.» Dagens Næringsliv

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788202608576

EAN 9788202608576

• "Den gode lærer i liv og diktning" av Inge Eidsvåg
  • "Stille stemmer - indre bilder - om lesningens velsignelser, farer og fryd" av Inge Eidsvåg
  • "Og tok de enn vårt liv - sagaen om Morset-familien" av Per Hansson
  • "Til ungdommen" av Linn Skåber
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "En plutselig frigjørende tanke - noveller 1954-1999" av Kjell Askildsen
  • "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne
  • "Alltid tilgivelse" av Anne B. Ragde
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Ona fyr - for deg som vil lykkes sammen med andre" av Ingebrigt Steen Jensen
  • "Døren" av Magda Szabó