Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka ser på lærebokforskningen, med hovedfokus på kristendoms- og religionsfaget. Den gir oversikt over saksområdet lærebokforskning, lærebokforskning som forskningsfelt, og lærebokforskning innenfor Kristendomskunnskap, KRL, Religion og etikk. Boka er beregnet på studenter som ønsker å gripe fatt i lærebokforskningen innen ulike fag. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Er lærebokas tid forbi? Eller skifter den bare form - fra papir til dataskjerm? Uansett form synes undervisningen i skolen å være avhengig av pedagogiske tekster som formidler faglig kunnskap i et språk som elevene kan forstå og bli utfordret av. Jakten på den gode læreboka angår både lærer og elev. Kravene til tekstene er mange, lærerne og elevene forskjellige og undervisningssituasjonen så skiftende. Kristendoms- og religionsfaget i skolen har lange tradisjoner, og flere av lærebøkene ble brukt i generasjoner. Hva gjorde dem levedyktige som pedagogiske tekster? Hva formidlet de av kunnskaper og livsforståelse? Hva forteller lærebøkene om historien og om vår egen samtid? Spørsmålene som kan stilles til lærebøkene er mange. Men forskningen har i liten grad fokusert på dette kildematerialet. Denne boka søker å belyse et omfattende forskningsfelt og peker på behovet for bredde i problemstillinger og teori. Eksemplene som er tatt fram, er hentet fra kristendoms- og religionsfaget, men beskrivelsen av lærebokas ulike kontekster har relevans for mange fag.
Forlag Abstrakt
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788279352884
EAN 9788279352884
Språk Bokmål
Sider 322
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket