Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Bokens målsetting er å formidle kunnskap om forskjellige arbeidsformer og læringsstrategier som har vist seg effektive for å oppnå et godt læringsresultat. Oppmerksomheten flyttes fra lærerens undervisning til elevenes læring. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
"Lære å Lære" er den norske versjonen av boken om CRISS-prosjektet ("Creating Independence through Student-owned Strategies" av Carol Santa, Lynn Havens, Evelyn Maycumber). "Lære å Lære" er skrevet av Liv Engen i nært samarbeid med Carol Santa. Boken beskriver den pedagogiske tenkingen bak arbeidet med læringsstrategier, og er illustrert med en rekke norske og amerikanske elevarbeidet både fra grunnskole og videregående skole.
Boken beskriver forskjellige arbeidsformer og læringsstrategier som har vist seg å være effektive hjelpemidler for å gjøre elevene til aktive og bevisste "lærende". Vi peker på betydningen av et pedagogisk perspektivskifte, og antyder at oppmerksomheten må flyttes fra lærernes undervisning og til elevenes læring. "Lære å Lære" understreker at elevene må få mulighet til å lære seg forskjellige arbeidsformer, og framhever betydningen av at læreren "går på scenen" og modellerer/ demonstrerer arbeidsformene slik at elevene tydelig får se hvordan de kan arbeide. Men vi understreker også at læreren må "gå ned fra scenen", slik at elevene selv kan være aktive og gjøre sine egne læringserfaringer. Spesielt er det viktig at elevene får erfare hvorfor og hvordan de forskjellige arbeidsmåtene gjør det lettere for dem å tilegne seg ny kunnskap.
Forlag Stiftelsen dysleksiforsking
Utgivelsesår 2003
Format Spiral
ISBN13 9788276490121
EAN 9788276490121
Språk Bokmål
Sider 159
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket