La være - men ikke i fred

Rolf Grønseths eksistensielle karakteranalytiske vegetoterapi

av (forfatter), Øystein Hanve (redaktør), Leif Hidle (redaktør), Thor Ole Kjos (redaktør), Terje Larsen (redaktør), Merete Hyllesth Lien (redaktør) og Christopher Lien (redaktør).

Kolofon og Norsk karakteranalytisk institutt 2017 Heftet

Denne boken er en samling av tekster som søker å gi et bilde av Rolf Grønseth som menneske, terapeut og teoretiker. Tekstutvalget løfter frem Rolfs særegne bidrag til terapifeltet.

Hans tenkning var sterkt forankret i Wilhelm Reichs teorier. Han satte både Reich og Ola Raknes svært høyt. Selv om han holdt frem at hans egen tenkning representerte et paradigmeskifte i forhold til en del av Reichs grunnforutsetninger, mente han likevel at hans tenkning og behandling var i overensstemmelse med Reichs prinsipp om selvregulering og kroppens selvhelbredende evner.

På et viktig område brøt Rolf Grønseth med både Reich og seg selv. Han sluttet med å ta på pasientene, sluttet med massasje samt med oppfordringer til øvelser og til hvordan de i det hele tatt skulle te seg i terapitimene.

Materialet i denne boken synes viktig for klinikere fordi det er jordnært, det understreker bruken av et dagligdags, kroppsnært språk, det ivaretar her-og-nå-dimensjonen og viktigheten av den intuitive, spontane opplevelse.

Materialet synes å gi en direkte oppskrift på metode og terapeutisk holdning spesielt ved å gjøre pasienten oppmerksom på og bekrefte ham eller henne på hvordan han eller hun nå engang er.

Rolf Grønseth Iedet et fire-årig etterutdanningskurs i tradisjonell og eksistensiell karakteranalytisk vegetoterapi i perioden 1983 til1999. Dette var et samarbeid mellom Forum for karakteranalytisk vegetoterapi og Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo.

Forlag Kolofon Norsk karakteranalytisk institutt

Utgivelsesår 2017