KZK

korpset, Zimbabwe og kjærligheten

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

David, 11 år og trommis, reiser til Zimbabwe sammen med korpset. Sigri er også med, Davids hemmelige forelskelse. I det afrikanske landet, i møtet med en annen kultur og natur, blir forelskelsen til noe mer. Har kart.

Norsk kjærlighetshistorie fra Afrika 11 år gamle David reiser med skolekorpset til Zimbabwe. Med på turen er også hans hemmelige forelskelse, Sigri. Og i Zimbabwe, i møtet med en annen kultur og natur, blir forelskelsen til noe mer. Turen gir dem del i flerkulturelle opplevelser og boken byr på en vakker skildring av Zimbabwe. I møtet med afrikanere kjenner også David seg selv igjen. Og selv på korpsreise blir det tid til avveksling på fotballbanen. Fra 1991 til 1996 var Øistein Hølleland formann i Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, og sammen med forfatteren Unni Nielsen besøkte han Zimbabwe i forbindelse med et litteraturprosjekt i samarbeid med Norad. Prosjektet hadde som formål å stimulere til utvikling av barne- og ungdomslitteratur i Zimbabwe, på lokalt språk og med utgangspunkt i lesernes egen livssituasjon. I dag tilbys barna stort sett engelsk litteratur. Så langt har samarbeidet resultert i 6 utgivelser i Zimbabwe. Prosjektet har også hatt som mål å fremme kunnskap om Zimbabwe og hvordan det er å vokse opp der. Både Unni Nielsen og Øistein Hølleland har etter besøkene brukt erfaringer fra oppholdet i Zimbabwe i sine romaner, Unni Nielsens bok «Neste år i september», utkom høsten 1996.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997