Kvitekråkas song

dikt og songar

eit gorrlaust makkverk

Tiden 2005 Innbundet

I forfatterens dikt ser leseren verden ut fra kråkas perspektiv. Fuglen sitter i et ospetre og ser ut over et konkret, hverdagslig norsk landskap. Med boken følger en cd på 13 minutter med syv dikt. Tittel på cd: Kvitekråkas song, kong klang.

Kvitekråkas song - et "makkverk" av en diktsamling. Med boka følger CD, produsert i samarbeid med Kong Klang. Terje Dragseth går et skritt lenger i sin utforskning av språkets lydlige og rytmiske kvaliteter. Kvitekråkas song er en kråkesang, et "makkverk", som går langt i sin språklige utprøving av grenseområdet mellom mening og ikke-mening. I et forsøk på å bryte gjennom eller omgå det daglige, stive språket, griper han til nynorsken. Men vi står ikke overfor dikt på nynorsk, i tradisjonell forstand. Det handler i større grad om å gi seg over til og utforske den fremmedheten som nynorsken representerer for dikteren, og denne utforskingen er like mye lydlig og rytmisk - nærmest fysisk til tider. Rammen for boka er kvitekråka - en ubestemmelig figur i grenselandet mellom ei helt vanlig kråke og en mer mytologisk figur - som sitter i et ospetre og ser ut over et landskap. I treet og i landskapet rundt myldrer det av liv, av ulike figurer og vesener som stemmer i Kvitekråkas song til en slags kakofoni. Landskapet er sammensatt. Det er svært konkret, hverdagslig norsk landskap, og samtidig et mer abstrakt landskap. Et landskap av ruiner; av det som er glemt og ødelagt, av det som man til vanlig ikke ser. Kvitekråka ønsker å bryte seg fram til et mer basalt nivå av virkeligheten, der det myldrer, lever og vokser. Terje Dragseth (f. 1955) debuterte som forfatter i 1980, og har altså virket som forfatter i 25 år. Han har med sitt omfattende forfatterskap befestet sin posisjon som en av de fremste poetene i sin generasjon.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2005