Kvensk grammatikk

av (forfatter) og Philipp Conzett (oversetter).

Cappelen Damm akademisk 2017 E-bok

Kvensk grammatikk er en utførlig presentasjon av strukturen i kvensk, som er et finskbeslekta nasjonalt minoritetsspråk i Norge. Grammatikken er gjennomgått og godkjent av Kvensk språkting, vedtaksorganet for skolenormalen i kvensk.

Boka beskriver kvensk lydsystem med ortografi. Den inneholder en detaljert syntaktisk-semantisk analyse av adposisjonsbruken og av konjunksjons- og subjunksjonssystemet i språket. Den beskriver hvilke adverbtyper som fins i kvensk med utgangspunkt i den semantiske funksjonen av disse, og også pronomensystemet får en detaljert beskrivelse. Syntaksdelen bygger på en ontologisk-semantisk analyse av verbene. Morfologidelen tar seg av nomen- og verbbøying, og alle bøyingskategoriene blir detaljert beskrevet.

Alle språklige fenomener er rikelig illustrert med eksempler.

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2017