Kvengutten Karl

siviltjeneste, utdannelse og familie

Nordnorsk forl. 2007 Heftet

Kvengutten Karl har blitt 20 år og er klar for å ta fått på siviltjenesten. Etter hvert gjør han seg også ferdig med utdannelsen og stifter familie. Karl er opptatt av å få fast jobb og sikre familien en god fremtid. Boka er tredje og siste bind i en romanserie om den finske innvandringen til Finnmark.

Henry Pedersen er født 1933 i Vestre Jakobselv i Vadsø. Han har teknisk bakgrunn innen bygg og anlegg med øk/ad og språk som tilleggsutdannelse. Etter noen år som etatsjef i Bø kommune i Telemark, reiste han til sørlige breddegrader som prosjektleder for NMS og flere hjelpeorganisasjoner fra Norge og andre land. I nesten 20 år arbeidet han i Afrika med planlegging og bygging av skoler, sykehus, veier, broer og vannanlegg. Han bor nå i Vikedal og har fast bopel der. Dette er tredje og siste bind i romanserien om Kvengutten Karl. Omtalen av de to foregående bindene var meget positiv. Johannes Kleppa skriver følgende om bind 2 (Kvengutten Karl - ungdomsår) i avisen Dagen av 6. februar 2007: "... kulturhistorisk ei viktig og fascinerande bok." I bladet Finnmarken av 29. november 2006 skriver Bjørn Hildonen: "Forfatteren skal ha ros for å ha dokumentert fragmenter fra et kvensk miljø. Det gir bokas innhold et lokal-historisk perspektiv." I foreliggende bind forteller forfatteren videre om den 20 år gamle Karl som påbegynner sin siviltjeneste, og etter hvert fullfører utdanning og får familie. Forfatterens primære mål med trilogien har vært å gi leserne en usminket beretning om hvordan ungdom fra kvenmiljøet møtte utfordringene i "gamle dager". Bøkene bygger på faktiske forhold om andre generasjon av finske innvandrere - som med dette har fått et skjønnlitterært ståsted.

Forlag Nordnorsk forl.

Utgivelsesår 2007