Omtale fra forlaget
Denne læreboken gir deg en praktisk og pedagogisk innføring i kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag.
Innledningsvis beskriver boken grunnleggende vitenskapsfilosofi, og forklarer hvorfor kunnskap om og ferdigheter innen metode er viktig. Det legges vekt på å belyse praktiske aspekter i de ulike fasene av en undersøkelse, og for de kvantitative analysene rettes særlig søkelyset mot bruk av SPSS. Forfatterne redegjør for sentrale begreper, og gir en beskrivelse av undersøkelsesprosessen med vekt på utvalg, operasjonalisering, datainnsamling og ulike analyseformer. Det legges særlig vekt på gjennomsnitt, standardavvik, krysstabeller, korrelasjon, regresjon, eksperimenter og klyngeanalyser. Boken beskriver også regresjonsforutsetningene i tråd med Gauss-Markov-teoremet, både teoretisk og praktisk, samt et eget kapittel om faktoranalyser.
I den kvalitative delen redegjøres det for hva som kjennetegner kvalitativ metode, og når det er hensiktsmessig å bruke observasjon, intervjuer og dokumentanalyse. Deretter gjennomgås ulike analyseformer, hvordan man rapporterer funn, og hvordan kvaliteten på kvalitative undersøkelser kan vurderes. Boken avslutter med en gjennomgang av sentrale etiske aspekter ved gjennomføring av undersøkelser.
Boken er skrevet for bachelor- og masterstudenter i økonomiske og administrative fag.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2026
Format Heftet
ISBN13 9788202806279
EAN 9788202806279
Språk Norsk bokmål
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket